Przyciemnianie szyb samochodowych to doskonały sposób pozwalający nie tylko ograniczyć ilość wpadających do wnętrza promieni słonecznych, ale również nadać pojazdowi niepowtarzalny wygląd. Nic więc dziwnego, że zabieg ten cieszy się dużą popularnością. Jaka folia do przyciemnienia szyb samochodowych jest w jego ramach wykorzystywana? Przedstawiamy najważniejsze jej rodzaje.
Przyciemnione szyby mają szereg zalet – zmniejszają ilość promieni słonecznych wpadających do wnętrza samochodu, ograniczają nagrzewanie się kabiny, zapewniają więcej prywatności i – co dla wielu właścicieli najważniejsze – nadają pojazdowi niepowtarzalny wygląd. Nie dziwi więc, że cieszą się sporym zainteresowaniem wśród kierowców.
Żeby jednak uzyskany efekt był trwały i zachwycał pod względem wizualnych, istotne jest to, jaka folia do przyciemnienia zostanie wykorzystana. Na co warto się zdecydować? Wśród najczęściej wybieranych wariantów można wymienić:
Wszystkie wymienione warianty dają podobne efekty – dobrze ograniczają ilość słońca wpadającego do wnętrza, co pozytywnie przekłada się na ich termoizolacyjność. Nie oznacza to jednak, że nie ma pomiędzy nimi żadnych różnic. Najważniejsza dotyczy okresu gwarancyjnego. Producenci folii poliestrowych oferują 5 lat gwarancji, natomiast producenci wariantów ceramicznych – nawet ponad 10 lat.
Na rynku dostępne są również inne folie do przyciemniania szyb samochodowych. Warianty wyposażone w warstwę sputtered zalicza się do kategorii folii metalizowanych. Są one produkowane metodą rozpylania jonowego, a następnie powlekane polimerową warstwą. W efekcie wyróżniają się atrakcyjnym wyglądem, gładką powierzchnią oraz długotrwałym efektem – są objęte dożywotnią gwarancją.
Właściciel samochodu może też zdecydować się na folię z efektem stopniowania (ombre). Zapewniają one maksimum ochrony przed słońcem w górnej części szyby – niżej jest tej ochrony coraz mniej. To praktyczna, a zarazem efektowna pod względem wizualnym opcja. Na rynku dostępne są też folie termoizolacyjne. Są zupełnie przejrzyste. W efekcie nie przeszkadzają w jeździe. Jednocześnie zapobiegają przenikaniu światła, a zarazem ciepła do wnętrza pojazdu.
Coraz popularniejsze stają się też folie karbonowe. Zawierają warstwę grafitu. W efekcie wypadają lepiej w zestawieniu z wariantami metalizowanymi. Zapewniają lepszą ochronę, nie blakną, eliminują odblaski. Ich atutem jest również to, że nie zakłócają odbioru fal radiowych. Mają jednak jedną wadę – wysoką cenę, stąd też nie są rozpowszechnione.